در این آموزش قصد داریم تا شما را با مفهوم بازاریابی محتوایی و اهداف و مزایایی که دارد آشنا کنیم. و همچنین متوجه خواهید شد که اهیمت بازاریابی محتوایی تا چه حد بالاست و کسب و کارها چرا باید از این نوع بازاریابی در کسب و کارشان بهره ببرند.

محتوا یا content چیست؟

قبل از اینکه خواسته باشیم به سراغ بازاریابی محتوا و اهداف و مزایای آن برویم بهتر است که با تعریف محتوا آشنا شویم. اما قبل از تعریف محتوا بهتر است که بدانید هیچ تعریف مشخص و شفافی از محتوا نشده است. به همین خاطر کارشناسان محتوا هر کدام طبق سلیقه خود اظهار نظر کرده اند. در سایت toprank این تعاریف آورده شده است.

محتوا در واقع به گونه از اطلاعات گفته می شود که ساختار مشخص دارند و افراد طبق نیاز خود با آن تعامل دارند. محتواهایی مانند کتاب، ویدئو، تصاویر، گیف، پادکست و….همه شامل این تعریف می شوند.

توجه داشته باشید که هدف از تولید محتوا می تواند انگیزه های گوناگونی داشته باشد. اما دو صورت آن که در بین افراد و صاحبان کسب و کار بسیار رواج دارد به صورت زیر است.

  • تولید محتوا بخاطر افزایش فروش یا معرفی کسب و کار

به طور مثال شخصی که به تازگی کسب و کاری راه اندازی کرده است و برای جذب و آشنا کردن افراد بیشتر با محصولات و خدماتش در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام یا تلگرام تولید محتوا می کند. این گونه از فعالیت ها معمولا به صورت موقتی است و فقط به صورت چند مدت انجام می شود.

  • تولید محتوا به عنوان یک فعالیت عملیاتی و همراه

گاهی تولید محتوا خلاف  صورت بالا انجام می گیرد یعنی تولید محتوا تبدیل به فرایندی می شود که همیشه کنار کسب و کار اصلی مان انجام می دهیم. به طور مثال شخصی که شغلش رفتگری است اما در کنار آن در اینستاگرام روزمرگی های خود را قرار میدهد و از اینستاگرام هم کسب درامد می کند.(این مثال واقعی است.)

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یا content marketing چیست؟

بازاریابی محتوا یکی از مهم ترین شاخه های بازاریابی دیجیتال است که در کسب و کار ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. وب سایت content marketing institute بازاریابی محتوا را اینگونه تعریف می کند:

بازاریابی محتوا یک رویکرد استراتژیک بازاریابی است که با هدف ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و مداوم، برای جذب و حفظ مخاطب کاملا تعریف شده که در نهایت باعث هدایت مشتری و سودآوری شما می شود

طبق تحقیقاتی که انجام شده اکثر بازاریابان از بازاریابی محتوایی استفاده می کنند. حتی شرکت های بزرگی مانند فیسبوک، سیسکو و… هم ازاین نوع بازاریابی استفاده می کنند. بنابراین خیلی مهم است که بدانیم بازاریابی محتوایی یا content marketing چه مزایایی دارد که حتی شرکت های بزرگی مانند فیسبوک هم به این نوع از بازاریابی روی آورده اند.

مزایای بازاریابی محتوایی

قبل از اینکه مزایای بازاریابی محتوا را ذکر کنیم بهتر است که بدانید از قرن ها قبل این نوع بازاریابی وجود داشته است. اما شکوفایی و رونق آن در این دهه اخیر اتفاق افتاده است. بنابراین نکته ای که قابل توجه است این هست که چه چیزهایی باعث شده که این نوع از بازاریابی این قدر رونق پیدا کن.

۱- کاهش هزینه ها

از مواردی که در کسب و کارها بسیار مورد توجه است این هست که بازاریابی محتوا باعث کم شدن هزینه های بازاریابی می شود. به طور مثال اگر شما محتوایی هدفمند تولید کنید و استراتژی برای هدفی که دارید بچینید به راحتی می توانید افراد زیادی را جذب و یا فروش قابل توجهی را ایجاد کنید.

۲- آگاهی از برند

از دیگر مزایایی که می توان برای content marketing بیان کرد این هست که افراد را نسبت به برند ما آگاه تر می کند. هر چقدر افراد بیشتر از برند شما آگاه شوند مسلما شما به هدفی که در کمپین بازاریابی تان قرار داده اید نزدیک تر می شوید. 

۳- اعتماد سازی در افراد

هر چقدر در محتوایی که برای افراد قرار می دهید دقیق تر باشید و وسواس بیشتری بخرج دهید مطمئنا اعتماد افراد به تخصص و صداقت شما در کسب و کارتان بیشتر می شود. و زمانی که افراد به شما اعتماد کردند فروش زیادی را می توانید رقم بزنید.

۴- بهبود

 بهینه سازی سایت(سئو)

شاید بارها و بارها شنیده باشید که محتوا پادشاه است. این حرف را کاملا موتورهای جستجو بخصوص گوگل قبول دارند. به همین خاطر هم گوگل به محتوایی کیفیت بهتری داشته باشد رتبه بهتری می دهد. طبق تحقیقاتی که سایت moz و backlinko انجام داده اند بهترین رتبه ها مربوط به مطالبی است که طول آن ها ۱۸۰۰ کلمه تا ۲۵۰۰ کلمه است.

۵-  تولید لید یا مشتری راغب

از مواردی تأثیر گذاری که باعث جذب لید یا مشتری راغب می شود بازاریابی محتوایی است. کاربران با توجه به کیفیت محتوایی که تولید می کنید تصمیم گیری می کنند که شما چقدر در کسب و کارتان تخصص دارید. هر چقدر که محتوایی که تولید می کنید کاربر پسند تر باشد افراد بیشتر به سمت محصولات شما ترغیب می شوند. این کار باعث می شود که آن ها تبدیل به مشتریان بالقوه شما شوند و در نهایت در آینده از شما خرید کنند.

۶- شناسایی مخاطبان هدف

با توجه به نوع محتوایی که تولید می کنید و افراد را آن سمت هدایت می کنید به سادگی می توانید مخاطبین هدف خود را شناسایی کنید. همچین می توانید برای افرادی که مخاطب هدف شما نیستند محصولات و خدماتی را که مطابق با نیاز آن هاست تولید کنید. بنابراین بازاریابی محتوایی می تواند نقش بسیار مهمی در محصولات آینده شما و همچنین فروش شما ایجاد کند.

بازاریابی محتوا

اهداف بازاریابی محتوا چیست؟

برای اینکه بتوانید در کسب و کارتان موفق باشید همیشه باید اهداف مشخصی داشته باشید و روزانه به سمت آن ها حرکت کنید. بازاریابی محتوایی هم از این قاعده مستثنی نیست و برای موفقیت در آن باید اهداف مشخصی را تعیین کنید. در این قسمت از مقاله کارینو آکادمی به اقسام بازاریابی محتوایی می پردازیم: 

اهداف مستقیم

اطلاع رسانی

آموزشی

الهام بخش 

سرگرمی

اهداف غیر مستقیم

آگاهی از برند

افزایش ترافیک و ورودی سایت

حفظ مشتری

ایجاد لید و مشتری راغب

تبدیل لید ها به مشتری

بنابراین شما هر کدام از از موارد را و همچنین موارد دیگری که در این قسمت آورده نشده را می توانید به عنوان اهداف خود مشخص کنید و به سمت آن ها حرکت کنید.

چطور استراتژی بازاریابی محتوایی طراحی کنیم؟

برخلاف تصور اکثر افراد بازاریابی محتوا فقط نوشتن و انتشار محتوا نیست. شما برای موفق شدن در بازاریابی، باید استراتژی تعیین کنید و در این قسمت شما متوجه می شوید که چطور می توانید برای کسب و کارتان استراتژی محتوا تعیین کنید.

۱- هدف تان را از مشخص کنید

هدف شما از این کمپین بازاریابی چیست و قصد دارید در انتها کمپین چه نتیجه ای از آن بگیرید. مشخص کردن هدف شما را متوجه می سازد که تا چه حد در مسیر درست بازاریابی قرار دارید. همان طور که در بالا گفته شد شما می توانید هر کدام از اهدافی که در بالا گفته شد را مد نظر قرار دهید و در جهت رسیدن به آن تلاش کنید

توجه داشته باشید برای موفق شدن در بازاریابی محتوایی باید محتوایی را قرار دهید که مطابق با نیاز مخاطب است. محتوای شما هر چقدر که به نیاز های مخاطبانتان نزدیک تر باشد احتمال اینکه در کمپین بازاریابی تان موفق تر باشید بیشتر می شود.برای شناخت نیاز مخاطبانتان می توانید از پرسونا کمک بگیرید و محصولات تان را مطابق نیاز های آن ها برنامه ریزی کنید.

۲- تعیین بودجه مورد نیاز برای کمپین

اگر قصد دارید کمپین بازاریابی طولانی مدتی را راه اندازی کنید، تعیین بودجه یکی از ممات است. راهکار های زیادی برای تعیین بودجه قرار دارد که دو تا از رایج ترین آن ها را در پایین ذکر می کنیم:

– قرار دادن یک رقم مشخص برای کمپین و تعیین سود و درامد حاصل از آن برای کمپین های بعدی

– تعیین بودجه سالانه برای کمپین ها و چیدن استراتژی مشخص با هر کمپین

۳- مشخص کردن شبکه های توزیع محتوا

هنگامی که شما برای کسب و کارتان استراتژی مشخص می کنید یعنی محدودیت منابع دارید. بنابراین باید مشخص کنید که در چه کانال هایی میخواهید محتوای خودتان را توزیع کنید.

توجه داشته باشید که توزیع محتوا با ترویج محتوا فرق دارد: توزیع محتوا یعنی اینکه مخاطب فقط محصول و خدمات شما را ببیند اما منظور از ترویج محتوا یعنی اینکه مخاطب محصول و خدمات شما را ببیند و استفاده کند.

۴- برنامه ریزی کردن برای چرخه عمر محتوا

منظور چرخه عمر محتوا موارد زیر است که هر کدام را برای بهتر فهمیدن و آشنا شدن توضیح می دهیم:

برنامه ریزی کردن پیش از محتوا: یعنی اینکه مشخص کنید چرا می خواهید کمپین بازاریابی راه اندازی کنید و هدف تان چیست. اهداف می تواند موارد مانند معرفی محصول یا فروش بیشتر یا افزایش مخاطبان و … باشد

برنامه ریزی کردن هنگام تولید محتوا: یعنی چه محتوایی را میخواهید برای مخاطبانتان تولید کنید. محتوا می تواند شامل متن یا فیلم یا تصویر و … شود.

برنامه ریزی برای انتشار محتوا: در این مرحله شما کانال هایی را که برای انتشار محتوا لازم دارید انتخاب و آماده می کنید تا محتوا به بهترین شکل به دست مخاطب برسد.

برنامه ریزی برای ترویج محتوا: همان طور که در بالا گفته شد ترویج محتوا یعنی مخاطب از محصول و خدمات شما استفاده کند. بنابراین محتوا را باید در کانال هایی توزیع کرد که بیشترین بازدید را برای ما به ارمغان بیاورد.

برنامه ریزی برای بروزرسانی محتوا: هر محتوایی تاریخ انقضا مربوط به خود را دارد. اگر در حوزه ای فعالیت می کنید که محتوا در حال تغییر است شما هم باید برای خدمات بهتر به مخاطبان تان محتوا را بروز رسانی کنید.

۵- مشخص کردن شاخص kpi

آخرین مرحله از مراحل تعیین استراتژی بازاریابی محتوا مشخص کردن شاخص kpi هست. شاخص kpi یعنی اینکه شما برای موفقیت در کمپین هدفی را مشخص کنید. بعد از اتمام، کمپین بازاریابی محتوایی خود را آنالیز کنید که تا چه مقدار به آنچه مد نظر داشته اید نزدیک شده اید. این کار باعث می شود که شما در کمپین های بعدی بهتر بتوانید عمل کنید.

منبع:

کارینو آکادمی


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها